AKT
Funktionsbeskrivelse AKT pædagoger i Regnbuen/Valmuen
(A)dfærd, (K)ontakt & (T)rivsel
Vejle kommune, har en overordnede beskrivelse af forventninger til AKT-funktionerne på dagtilbudsområdet, som alle pædagoger med AKT-funktion har indsigt og viden om, samt varetager deres AKT-funktion ud fra.
Dette skriv er en beskrivelse af AKT-pædagogernes opgaver i vuggestuen Regnbuen/Valmuen.
I Regnbuen/Valmuen varetager den pædagogiske leder og 2 ressourcepædagoger AKT-funktionen. AKT pædagogerne har en særlig kompetence og viden om børns adfærd, kontakt, trivsel og motoriske færdigheder.
AKT pædagogerne i Regnbuen/Valmuen skal bl.a. sikre, at der bliver arbejdet ud fra Vejle kommunes tre perspektiver:
- Inklusion og stærkere fællesskaber for alle børn.
- Indsats for børn med særlig behov/børn i udsat position og motorisk udfordring.
- Tidlig opsporing og indsats i forhold til barnet og familien.
AKT-funktionen er med til at kvalificere det pædagogiske personales analyse og refleksionskompetencer, med henblik på at opbygge endnu stærkere lokale børnemiljøer, hvor børnene trives og udvikler sig uanset forudsætning.
Det er som udgangspunkt altid primær pædagogerne der er tovholder i forhold til den konkrete opgave. AKT pædagogernes opgave er, at understøtte primær pædagogerne i forhold til opgaven. Konkret skal det opleves, at få hjælp og støtte til opgaverne.
AKT pædagogerne skal være tydelige i institutionen. Opgaven som AKT pædagog er både formelt og i praksis understøttet af ledelsen, således at AKT pædagogen kan invitere sig selv ind på stuen og være opsøgende i arbejdet.
AKT pædagogens opgaver:
- Understøtte primærpædagogerne i deres arbejde med børn i udsatte positioner.
- Understøtte stuerne så de generelle børnefællesskaber styrkes og organiseringen tilpasses den konkrete børnegruppe.
- Kan være iagttagende og observerende på grupper af børn, enkelte børn eller de voksnes tilgang til børnene, med henblik på sparring og vejledning.
- Give sparring, supervision og vejledning til kollegaer i forhold til justering af den pædagogisk praksis samt lege- og læringsmiljøet. Vi har særligt fokus på, at rammen, aktiviteten og læringsmiljøet understøtter og tilpasses barnet i både det store og det lille børnefællesskab.
- Det forventes, at der er fokus på tilgangen hos den medarbejder, der modtager supervision. Herunder forståelsen for barnets adfærd, reaktion og handlemønstre ud fra at skabe anerkende relationer i praksis og opnå fælles hensigt med barnet/børnegruppen
- Vækstmodellen benyttes som model til supervision. Andre refleksionsmodeller kan benyttes alt efter opgaven.
- Understøtte primærpædagoger i deres arbejde med skriftlig dokumentation vedr. børn. (Hjernen & Hjertet, handleplaner, DPU, forberedelse til forældresamtaler og konsultationer)
- Løfte strategien om stærkere fællesskaber ind i det pædagogisk arbejde.
- Arbejde tæt sammen med den sprogansvarlige.
AKT pædagoger deltager i netværksmøder og kurser der udbydes af kommunen/TCBU.
AKT pædagoger og den pædagogiske leder mødes minimum hver anden uge til refleksion og sparring omkring opgaverne.
Redigeret den: 13.6-2022