Sprog

Vi arbejder systematisk med Sprogtrappen og bruger Babblarna som pædagogisk redskab

Vores arbejde med sprog

I Vuggestuen Regnbuen/Valmuen er vi meget opmærksom på hvordan vi i det daglige arbejder med barnets sproglige udvikling. Vi er bevidste om vores rolle som sproglige rollemodeller, og hvordan rammer og struktur i vores læringsmiljøer, kan give gode forudsætninger for dit barns sproglige udvikling.

Et sprogligt redskab vi anvender er Babblarna. Babblarna er vores fælles arbejde med den tidlige sprogudvikling. Babblarna er svensk og betyder ”at pludre”. Det er udviklet til at understøtte den helt tidlige sprogudvikling hos de helt små børn. Vi anvender Babblarna gennem, leg, sang lyde, og de bliver virkeliggjort i vores hverdag. F.eks. er de med på tur, på legepladsen, til samling m.m.

Sprogtrappen er et sprogpædagogisk observationsredskab som vi systematisk arbejde med. Sprogtrappen gør det muligt for os løbende at følge og støtte dit barns sproglige udvikling, og herigennem kan vi være opmærksom på eventuelle udfordringer tidligt. Sprogtrappen er ligeledes vores faglige redskab, til at understøtte vores læringsmiljøer og aktiviteter, når vi arbejder med dit barns sproglige udvikling. Til forældresamtaler vil vi vise dit barns sprogtrappe, hvor vi har dialog om vores observationer, tiltag og muligheder.

Hvis dit barn er tosproget anbefaler vi, at du taler dit modersmål med dit barn hjemme. Forskning viser at tosprogede børn har gode forudsætninger for at lære det danske, hvis barnets modersmål udvikler sig aldersvarende. Dit barn lærer sig det sprog, de voksne anvender og som kendetegner den enkelte families sprog.

Vi står altid gerne til rådighed, og tilbyder gerne en samtale omkring dit barns sprog, hvis i har yderligere spørgsmål til ovenstående.

 

Funktionsbeskrivelse for den sprogansvarlige i Regnbuen/Valmuen

Vejle kommune, har en overordnede beskrivelse af forventninger til de sprogansvarliges funktion på dagtilbudsområdet, som alle pædagoger der er sprogansvarlig, har indsigt og viden om, samt varetager deres sprogansvarlig funktion ud fra.

Dette skriv er en beskrivelse af Sprogansvarliges opgaver i Vuggestuen Regnbuen/Valmuen.

I Regnbuen/Valmuen er der 1 pædagog, som har opgaven som den sprogansvarlige. Hun har kompetencer og viden om børns sproglige udvikling. Hun arbejder med udgangspunkt i materialet fra sprogpakken.

Den sprogansvarlige i Regnbuen/Valmuen skal sikre, at der bliver arbejdet ud fra Vejle kommunes tre perspektiver:

  1. Inklusion og stærkere fællesskaber for alle børn.
  2. Indsats for børn med særlig behov/børn i udsatte positioner og motoriske udfordringer.
  3. Tidlig opsporing og indsats i forhold til barnet og familien.

Den sprogansvarlige er med til at kvalificere og understøtte det pædagogiske personales analyse og refleksionskompetencer, med henblik på at opbygge endnu stærkere lokale sproglige lege- og læringsmiljøer, hvor børnene trives og udvikler sig uanset forudsætning.

Det er som udgangspunkt altid primær pædagogerne der er tovholder i forhold til den konkrete opgave. Den sprogansvarliges opgave er, at understøtte primær pædagogerne i forhold til opgaven. Konkret skal det opleves, at få hjælp og støtte til opgaverne.

Den sprogansvarlige skal være tydelig i institutionen. Opgaven som sprogansvarlig er både formelt og i praksis understøttet af ledelsen, således at den sprogansvarliges kan invitere sig selv ind på stuerne og være opsøgende i arbejdet.

Den sprogansvarliges opgaver:

  • Understøtte primærpædagoger i deres arbejde med børns sprogligudvikling.
  • Understøtte stuerne så der sikres sproglige lege- og læringsmiljøer for børnegruppen eller enkelte børn.
  • Kan være iagttagende og observerende på grupper af børn, enkelte børn eller de voksnes tilgang til børns sproglige udvikling, med henblik på sparring og vejledning.
  • Den sprogansvarlige kan være med til at skabe helhed og sammenhæng i indsatsen omkring et barn.
  • Den sprogansvarlige skal bringe sin viden i spil til gavn for kollegaer og i forhold til sprog materiale og dets formål/effekt.
  • Skal kunne gå foran og ved siden af i sproglige lege omkring enkelte børn eller børnegrupper.
  • Den sprogansvarlige kan give sparring, supervision og vejledning til kollegaer i forhold til justering af den pædagogisk praksis og af de sproglige lege- og læringsmiljøer. Vi har særligt fokus på, at rammen, aktiviteten og læringsmiljøet understøtter og tilpasses barnet og børnegruppens zone for nærmeste udvikling. Vi har særlig fokus på, hvordan vi kan justere vores pædagogiske praksis omkring børnegruppen.
  • Vækstmodellen benyttes som model til supervision
  • Understøtte primærpædagoger i deres arbejde med skriftlig dokumentation vedr. børns sproglige udvikling (Sprogtrappen i Hjernen & Hjertet, handleplaner, forberedelse til forældresamtaler og konsultationer).
  • Løfte strategien om stærkere fællesskaber ind i det pædagogisk arbejde.
  • Arbejde tæt sammen med AKT-pædagogerne.


Den sprogansvarlige deltager i netværksmøder og kurser der udbydes fra kommune/TCBU.

Den sprogansvarlige og den pædagogiske leder mødes minimum hver anden uge til refleksion og sparring omkring opgaverne.

 

Redigeret: 13.6-2022