
Samarbejdsaftale
For Vejle Midtbyskole og børnehaverne: Havnely, Skovhulen (Trip Trap Træsko), Børnehuset Ved Banen, Bullerbo, Børneuniverset i Centrum og Vuggestuen Regnbuen-Valmuen
Samarbejdsaftalen har til formål at sikre de gode overgange.
Barnets stemme skal bringes i spil ved overgangen til det nye
• Barnet føler sig tryg i overgangen
• Barnet inddrages, støttes og oplever at være parat og kunne begå sig i skolen
• Barnet oplever, nærværende voksne, der lytter til og taler med barnet og sikrer barnets deltagelse i fællesskabet
De professionelle kender hinandens pædagogiske praksis
• De professionelle i børnehaver og skoler arbejder på systematiske måder, som giver barnet en oplevelse af genkendelighed
• Læring og læringsmiljøer tilrettelægges, så de både tilgodeser og udfordrer det enkelte barn
Forældre inddrages så tidligt som muligt i barnets overgang
• Forældre betragtes som sparringspartnere og medvirker til at skabe sammenhæng i overgangen
• Forældre inddrages aktivt og ligeværdigt som medspillere om deres barns læring og udvikling både socialt
Samarbejdet foregår i et forpligtigende læringsfællesskab, hvor der til hvert møde udarbejdes dagsorden af Vejle Midtbyskole og én af institutionslederne ud fra temaer og punkter, der er aftalt på tidligere møder.
Hvad mødes der om?
Gruppen samarbejder omkring at skabe den bedst mulige sammenhæng og overgang for børn og forældre
• Aftaler grundlæggende principper for ”Den gode overgang”, principper for samarbejde i
Tovholdergruppen
• Videndeling omkring pædagogisk og ledelsesmæssig praksis
• Samarbejder løbende ift. udvalgte indsatsområder
• Opfølgning på De 5 Spor
Hvor og hvor ofte mødes ledergruppen?
Gruppen mødes hos hinanden på skift fire gange årligt. Yderligere møder aftales efter behov.
Møderne er af to timers varighed og planlægges på årets sidste møde.
Dagsordenpunkter til kommende møde aftales i fællesskab i slutningen et møde.
Referat udarbejdes på skift. Den der skal afholde kommende møde laver referat. Referatet tilgår hele gruppen og lægges i en mappe på OneDrive/Teams.
Principper for den gode overgang aftales nærmere ift. evaluering af forløbet på det fælles
leder/tovholdermøde i maj/juni.
Tovholdergruppen består af de pædagoger, der er tovholdere på storegrupperne /skolestartsgrupperne i børnehaverne, samt repræsentanter fra Vejle Midtbyskoles børnehaveklasseteam.
Hvor og hvor ofte mødes tovholdergruppen?
Gruppen mødes på Vejle Midtbyskole fire gange årligt. Yderligere møder aftales efter behov.
Tidspunkt og længde for kommende møder aftales på evalueringsmødet i maj/juni.
Hvad mødes der om?
Gruppen samarbejder omkring at skabe aktiviteter ud fra ledergruppens principper og aftaler for den ”gode overgang”.
Der videndeles omkring aktuelle temaer og vi tilstræber praksisbesøg på tværs, for at skabe sammenhæng.
Overgangstema og produkt
For at sikre genkendelighed for børnene, arbejdes der med afsæt i forvaltningens overgangstema.
Arbejdet med temaet følges op i Førskoleperioden fra april til og med juni. Der aftales om der skal være et ”overgangsobjekt”.
Overleveringssamtaler foregår som udgangspunkt i vuggestuen og er af 20 minutters
varighed.
Indholdet af samtalen styres ud fra spindet fra overgangsmodulet ”Hjernen & Hjertet” og
struktureres vha. dialogredskabet Vækstmodellen, hvor der fra vuggestuen udvælges fokuspunkter fra spindet ift. hvad der er positivt, og hvor der evt. er udfordringer og udviklingspotentiale.
• Ved deltagelse af tolk udvides samtalen til at vare 30 min. Vuggestuen bestiller tolk.
• Ved børn med udfordringer inviteres div. ressourcepersoner fra PPR med.
Denne type samtale er af 40 minutters varighed.
Institutionerne i Vejle midtby og Midtbyskolen har i fællesskab lavet denne sprogstrategi fordi der allerede i 0-6 års alderen dannes et vigtigt grundlag for børns sprogudvikling.
Dette har betydning for barnets udvikling senere - både i forhold til tilegnelse af talesprog og senere for læsefærdigheder.
De sproglige interaktioner, som børn deltager i som 0-3-årige, har afgørende betydning for, hvordan de klarer sig i skolen og deres muligheder videre i livet. Derfor er vi i Vejle Midtby bevidste om en god og tidlig indsats som begynder vuggestuen.
Med en fælles sprogstrategi på tværs af dagtilbud og skole er hensigten at styrke de sproglige kompetencer, som er centrale for børns kognitive og sociale udvikling.
Ligeledes skabes der sammenhæng og en rød tråd i indsatser, da alle børn og deres forældre skal opleve, at indsatser hænger sammen på tværs af faggrupper og i de overgange, der er en del af livet.
På den måde skabes de bedste rammer for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Kernen i strategien er at vi i Vejle Midtby vil sikre målrettet, fokuseret og tidlig indsats.
Vi sikrer systematik og fælles tilgang på tværs af dagtilbud og skole, men er bevidste om at vi som institutioner er forskellige og derfor også har forskellige tilgange til sprogopgaven
Vi følger alle børns sproglige udvikling – fra vuggestue til skole
• Vi bruger sprogtrappen som fælles måleredskab fra vuggestue (0-3 år)
• Vi bruger sprogtrappen til børn som ikke kan fuldføre sprogvurderingen ved 3 + 5 år
• Vi bruger sprogvurdering fra Rambøll ved 3 år + skolestartere
• Vi laver opfølgning, analyse og evaluering af sprogvurderinger efter skolestart på VMS
Forældresamarbejde
Erfaringen er at vi i højere grad lykkes, når vi samarbejder om fælles mål, derfor har vi;
• løbende dialog med forældrene omkring barnets udvikling og er bevidste om at se hele barnet og ikke kun sproget
• laver vi løbende ”kontrakter” med forældrene, hvor indsatsen afstemmes mellem hjem/dagtilbud.
Dialogen omkring disse børn skal være mellem Dagtilbud, Vejle Midtbyskole og forældre.
• Her aftales skoleudsættelse/skolestart. Evt. invitere integrationsvejlederne med til mødet
• Det er bedst for et barn, at det har været i Dagtilbud inden skolestart, for at lære at kende til dansk institutionskultur
• Det er vigtigt at skole og Dagtilbud er opmærksomme på de traumatiserede familier – vi skal give
det bedst mulige tilbud til børnene!
